Uwaga: uruchamianie JavaScript jest wyłączone w przeglądarce lub dla tej strony. Może to uniemożliwić udzielenie odpowiedzi na niektóre pytania tej ankiety. Proszę sprawdzić ustawienia swojej przeglądarki.

Szanowna Pani / Szanowny Panie,

dziękujemy za udział w badaniu dotyczącym wdrażania zmian wynikających z rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 22 marca 2024 r., regulującego zasady zadawania i oceniania prac domowych w szkołach podstawowych.

Zmiany obejmują:

  • zakaz zadawania pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych w klasach I–III (z wyjątkiem ćwiczeń rozwijających motorykę małą),
  • dobrowolność prac domowych i zakaz ich oceniania w klasach IV–VIII.

Celem badania jest poznanie sposobu wdrożenia reformy w szkołach podstawowych oraz zebranie opinii na temat jej wpływu na uczennice i uczniów, nauczycielki i nauczycieli, rodziców i kulturę pracy szkół.

Ankieta jest anonimowa. Wszystkie odpowiedzi zostaną przeanalizowane wyłącznie zbiorczo. Wypełnienie ankiety zajmie około 20 minut. Prosimy o szczere i dokładne odpowiedzi.

SEKCJA M: Metryczka szkoły

Poniższe pytania dotyczą Pani/Pana doświadczenia zawodowego oraz charakterystyki szkoły, w której Pan/Pani pracuje. Informacje te pozwolą lepiej zrozumieć kontekst udzielonych odpowiedzi. Wszystkie dane pozostają anonimowe i będą analizowane wyłącznie zbiorczo.

(To pytanie jest wymagane)
M.1 Jakiej wielkości jest szkoła, w której Pani/Pan pełni funkcję dyrektorską?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
M.2 W jakim typie miejscowości znajduje się szkoła?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
M.3 Czy szkoła, którą Pan/i zarządza ma status placówki publicznej?
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
M.4 Województwo
(To pytanie jest wymagane)

M.5 Proszę wskazać numer Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO):

SEKCJA 1: Wdrożenie reformy – działania organizacyjne
(To pytanie jest wymagane)
1.1 Jakie działania informacyjne i organizacyjne zostały podjęte w Pana/i szkole w związku z nowym rozporządzeniem?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
1.2 Czy szkoła otrzymała wsparcie zewnętrzne w zakresie interpretacji i wdrażania przepisów?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
1.3. Które formy wsparcia z zakresu samodzielnej nauki uczennic i uczniów po 1 kwietnia 2024 r. zapewniono w Pana/i szkole? 
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
1.4. Jakie działania informacyjne lub komunikacyjne wobec rodziców i opiekunów zostały podjęte w związku ze zmianami po 1 kwietnia 2024 r.? 
(Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
1.5 Czy w Pani/Pana szkole wypracowano dobre praktyki związane z nowymi zasadami pracy domowej?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
1.6. W jaki sposób szkoła monitoruje stosowanie nowych zasad dotyczących prac domowych?
(Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
SEKCJA 2: Praktyki nauczycielek i nauczycieli
(To pytanie jest wymagane)
2.1 Czy nauczycielki i nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej stosują się do zakazu zadawania pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych?
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
2.2 Czy pojawiły się próby zastępowania prac domowych innymi formami zobowiązań (np. zadania do wykonania z rodzicami, prace do przyniesienia)?
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
2.3 W jakim stopniu w klasach IV–VIII ograniczono obowiązek zadawania prac domowych?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
2.4 W jakim stopniu nauczycielki i nauczyciele klas IV–VIII zrezygnowali z oceniania prac domowych?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
2.5 W jaki sposób nauczycielki i nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej wykorzystują ćwiczenia motoryki małej jako dopuszczalną formę pracy domowej?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
SEKCJA 3: Reakcje uczennic, uczniów i rodziców
(To pytanie jest wymagane)
3.1A  Jakie pozytywne reakcje uczennic i uczniów klas I–III zaobserwowano po zniesieniu prac domowych?
(Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)  
(To pytanie jest wymagane)
3.2A Jakie negatywne reakcje uczennic i uczniów klas I–III zaobserwowano po zniesieniu prac domowych?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
3.1B  Jakie pozytywne reakcje uczennic i uczniów IV-VIII zaobserwowano po zniesieniu prac domowych?
(Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)  
(To pytanie jest wymagane)
3.2B Jakie negatywne reakcje uczennic i uczniów klas IV–VIII zaobserwowano po zniesieniu prac domowych?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
SEKCJA 4: Kultura organizacyjna i funkcjonowanie szkoły
(To pytanie jest wymagane)
4.1 Prosze wskazać jak zmiany w systemie oświaty po 1 kwietnia 2024 r wpłynęły na organizację pracy szkoły?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
Zmiana sposobu planowania lekcji na bardziej elastyczny
Zmniejszenie liczby konfliktów z rodzicami
Większy nacisk na rozwój metod pracy aktywizującej
Ułatwienie współpracy między nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej a nauczycielami klas starszych
Zmniejszenie liczby konfliktów z uczniami i uczennicami
Większe zaangażowanie zespołu nauczycielskiego w rozwój wewnątrzszkolny
Wzrost napięć w zespole nauczycielskim
Trudności w dostosowaniu tygodniowego planu zajęć
Wydłużenie czasu poświęcanego na przygotowanie lekcji
Zwiększenie obciążenia nauczycieli w zakresie komunikacji z rodzicami
Problemy z jednoznaczną interpretacją nowych zasad
Zwiększenie liczby konfliktów z uczniami i uczennicami
Brak zauważalnych zmian
Trudno powiedzieć
(To pytanie jest wymagane)
4.2 Czy reforma zmieniła relacje szkoły z rodzicami i opiekunami?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
4.3 Czy obowiązki dokumentacyjne i nadzorcze (np. wymagania kuratorium) są spójne z nowymi założeniami dot. zasad zadawania i oceniania prac domowych w szkołach podstawowych?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
SEKCJA 5: Potrzeby, warunki i rekomendacje
(To pytanie jest wymagane)
5.1 Jakiego wsparcia potrzebuje szkoła, by skutecznie realizować nowe założenia dot. zasad zadawania i oceniania prac domowych w szkołach podstawowych?
(Proszę zaznaczyć max. 3 odpowiedzi)
(To pytanie jest wymagane)
5.2 Czy Pani/Pana zdaniem szkoła otrzymała wystarczające informacje od MEN dotyczące wdrożenia reformy?
(To pytanie jest wymagane)
5.3 Czy środowisko lokalne (np. wielkość miejscowości, status społeczno-ekonomiczny rodzin) miało wpływ na sposób wdrażania reformy?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
5.4 Prosimy o przekazanie jednej rekomendacji dotyczącej zadawania i oceniania prac domowych, którą chciał(a)by Pan/Pani skierować do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
KLAUZULA INFORMACYJNA
(To pytanie jest wymagane)

Administratorem danych osobowych jest Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) z siedzibą w Warszawie, przy ul. Górczewskiej 8, 01-180 Warszawa, z którym można skontaktować się telefonicznie pod numerem telefonu: (22) 24 17 101, poprzez adres poczty elektronicznej: ibe@ibe.edu.pl lub listownie, przekazując korespondencję na adres siedziby administratora.

Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można skontaktować się poprzez adres poczty elektronicznej: iod@ibe.edu.pl lub listownie, przekazując korespondencję na adres siedziby administratora.

Cel i podstawa przetwarzania:

Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celach związanych z realizacją projektu „Nowe zasady pracy szkoły – ocena pierwszych efektów reformy zadawania i oceniania prac domowych” prowadzonego na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dane będziemy przetwarzać w celu realizacji badania sondażowego wśród dyrektorów i dyrektorek szkół podstawowych. Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. e RODO w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.

Okres przechowywania danych

Dane osobowe umożliwiające identyfikację uczestnika będziemy przetwarzać najpóźniej do 1 stycznia 2031 r. Po tym czasie dane zostaną poddane anonimizacji poprzez usunięcie z nich wszelkich identyfikatorów pozwalających na ich powiązanie z daną osobą. Wyniki badania będą przetwarzane jedynie w ramach zbiorczych zestawień statystycznych bez ograniczeń czasowych.

Odbiorcy danych

Dane mogą zostać udostępniane podmiotom, którym Administrator jest zobowiązany lub uprawniony udostępnić dane na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa (np. Ministrowi Edukacji).

Mają Państwo poniższe prawa:

  1. prawo żądania dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii, prawo żądania sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania - na zasadach i w przypadkach przewidzianych w przepisach RODO;
  2. w przypadku przetwarzania danych osobowych w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów, informujemy o przysługującym prawie do wniesienia sprzeciwu na przetwarzanie z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją;
  3. w sytuacji uznania, że przetwarzanie danych odbywa się z naruszeniem przepisów, przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi do Prezesa UODO.

Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do wzięcia udziału w badaniu.

SEKCJA 6: reforma programowa 2026
6.1 Skąd czerpie Pan/i informacje o projektowanych zmianach w edukacji (reforma 2026)?
(Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które Pan(i) dotyczą)
6.2. Jakie kanały informowania o zmianach w edukacji uważałby/aby Pan/i za szczególnie użyteczne?
(Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które Pan(i) dotyczą)
6.3 Poniżej znajduje się lista projektowanych zmian. Prosimy wskazać dla każdej z nich, czy słyszał/a Pan/i o tym projekcie?
Nowa podstawa programowa przedmiotów
Wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych
Komentarze metodyczne i przewodniki do podstaw programowych
Szeroka paleta narzędzi i materiałów edukacyjnych wysokiej jakości, opartych na wynikach badań
Szkolenia związane ze zmianami w podstawach programowych
Superwizje dla nauczycieli
Bieżąca pomoc psychologiczna dla nauczycieli
Indywidualizacja doskonalenia nauczycieli
Zmiany w zakresie awansu zawodowego
Mikropoświadczenia kwalifikacji w szkole
Wzmocnienie kompetencji wychowawczych nauczycieli poprzez kształcenie i doskonalenie
Opisowa ocena zachowania
Przewodniki metodyczne dotyczące oceniania
Ramy merytoryczne zajęć z wychowawcą opisane w podstawie programowej
Przewodniki metodyczne dotyczące wychowawczej funkcji szkoły
Zwiększenie dodatków wychowawczych
Zapewnienie porównywalności egzaminów ósmoklasisty rok do roku
Cyfryzacja egzaminów ósmoklasisty
Powrót recenzenta metodycznego podręczników
Uwzględnienie w podręcznikach wszystkich elementów podstawy programowej
Uwzględnienie w podręcznikach zasad projektowania uniwersalnego (Universal Design for Learning)
Uproszczenie procesów administracyjnych
Eliminacja zbędnej biurokracji
Optymalizacja wykorzystania zasobów (infrastrukturalnych, ludzkich, organizacyjnych)
Wzmocnienie funkcji wspierającej nadzoru pedagogicznego
Ewaluacja oparta na Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD)
System narzędzi monitorujących edukację, postępy uczniów oraz wskaźniki związane z dobrostanem i relacjami

1. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.

 

Nowa podstawa programowa przedmiotów
2. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych
3. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Komentarze metodyczne i przewodniki do podstaw programowych

4. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.

Szeroka paleta narzędzi i materiałów edukacyjnych wysokiej jakości, opartych na wynikach badań
5. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Szkolenia związane ze zmianami w podstawach programowych
6. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Superwizje dla nauczycieli
7. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Bieżąca pomoc psychologiczna dla nauczycieli
8. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Indywidualizacja doskonalenia nauczycieli
9. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Zmiany w zakresie awansu zawodowego
10. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Mikropoświadczenia kwalifikacji w szkole

11. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.

Wzmocnienie kompetencji wychowawczych nauczycieli poprzez kształcenie i doskonalenie
12. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Opisowa ocena zachowania
13. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Przewodniki metodyczne dotyczące oceniania
14. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Ramy merytoryczne zajęć z wychowawcą opisane w podstawie programowej
15. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Przewodniki metodyczne dotyczące wychowawczej funkcji szkoły
16. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Zwiększenie dodatków wychowawczych
17. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Zapewnienie porównywalności egzaminów ósmoklasisty rok do roku
18. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Cyfryzacja egzaminów ósmoklasisty
19. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Powrót recenzenta metodycznego podręczników
20. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Uwzględnienie w podręcznikach wszystkich elementów podstawy programowej
21. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Uwzględnienie w podręcznikach zasad projektowania uniwersalnego (Universal Design for Learning)
22. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Uproszczenie procesów administracyjnych
23. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Eliminacja zbędnej biurokracji
24. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Optymalizacja wykorzystania zasobów (infrastrukturalnych, ludzkich, organizacyjnych)
25. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Wzmocnienie funkcji wspierającej nadzoru pedagogicznego
26. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Ewaluacja oparta na Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD)
27. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
System narzędzi monitorujących edukację, postępy uczniów oraz wskaźniki związane z dobrostanem i relacjami