Uwaga: uruchamianie JavaScript jest wyłączone w przeglądarce lub dla tej strony. Może to uniemożliwić udzielenie odpowiedzi na niektóre pytania tej ankiety. Proszę sprawdzić ustawienia swojej przeglądarki.

Szanowna Pani / Szanowny Panie,

dziękujemy za udział w badaniu dotyczącym wdrażania zmian wynikających z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2024 r. w zakresie zasad zadawania i oceniania prac domowych w szkołach podstawowych. Nowe zasady obejmują m.in. dobrowolność prac domowych oraz zakaz ich oceniania w klasach IV–VIII.

Celem badania jest poznanie sposobu realizacji tych zmian w praktyce szkolnej oraz zebranie opinii nauczycieli i nauczycielek na temat wpływu reformy na codzienną pracę dydaktyczną i organizację nauki uczennic i uczniów.

Ankieta jest anonimowa, a wszystkie odpowiedzi będą analizowane wyłącznie zbiorczo. Wypełnienie ankiety zajmie około 15–20 minut.

Prosimy o szczere i dokładne odpowiedzi. Każde pytanie poprzedza krótka instrukcja – prosimy o uważne przeczytanie przed odpowiedzią.

Badanie realizuje Instytut Badań Edukacyjnych PIB na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

SEKCJA M: Dane kontekstowe (metryczka)

Poniższe pytania dotyczą Pani/Pana doświadczenia zawodowego oraz charakterystyki szkoły, w której Pan/Pani pracuje. Informacje te pozwolą lepiej zrozumieć kontekst udzielonych odpowiedzi. Wszystkie dane pozostają anonimowe i będą analizowane wyłącznie zbiorczo.

(To pytanie jest wymagane)
M.1 Płeć:
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
 M.2 Wiek:
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
 M.4 Stopień awansu zawodowego:
(To pytanie jest wymagane)
 M.5 Jakich przedmiotów naucza Pan/Pani w bieżącym roku szkolnym?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
M.6 W których klasach prowadzi Pan/Pani zajęcia w bieżącym roku szkolnym?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
 M.7 Wielkość miejscowości, w której znajduje się szkoła:
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
 M.8 Przybliżona liczba uczennic i uczniów w szkole, w której Pan/Pani pracuje:
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
M.9 Czy szkoła, W której Pan/i pracuje ma status placówki publicznej?
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
M.10 Województwo
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
M.11 Proszę wskazać numer Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO):
SEKCJA 1: Praktyki przed reformą
(To pytanie jest wymagane)
1.1 Jak często zadawał/a Pan/i prace domowe uczniom i uczennicom, z którymi miał/a Pan/i regularne zajęcia (co najmniej raz w tygodniu) przed 1 kwietnia 2024 r.?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
1.2 Jaką formę najczęściej miały prace domowe przed 1 kwietnia 2024 r.?
(Proszę wskazać max. 4 odpowiedzi)
(To pytanie jest wymagane)
1.3 Czy przed 1 kwietnia 2024 r. dostosowywał/a Pan/i prace domowe do indywidualnych potrzeb uczniów i uczennic (np. ich możliwości, tempa pracy, trudności, zainteresowań)?
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
SEKCJA 2: Praktyka po reformie
(To pytanie jest wymagane)
2.1 Czy po 1 kwietnia 2024 r. zmienił/a Pan/i swoje podejście do zadawania prac domowych?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
2.2 Które z poniżej wskazanych prac domowych zadaje Pan/i uczniom i uczennicom?
(Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
2.3 Jak często obecnie zadaje Pan/i prace domowe?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
2.4 Jak często obecnie ocenia Pan/i prace domowe?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
2.5 Jakie najczęstsze funkcje edukacyjne mają obecnie zlecane przez Pana/ią prace domowe?
(Proszę wskazać max. 3 odpowiedzi)
(To pytanie jest wymagane)
2.6 W jaki sposób najczęściej przekazuje Pan/i uczniom i uczennicom informację zwrotną za wykonane prace domowe?
(Proszę wskazać max. 3 odpowiedzi)
(To pytanie jest wymagane)
2.7 Jaki jest zakres zmian względem zadawanych przez Pana/ią prac domowych po 1 kwietnia 2024 r.?
(Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
(To pytanie jest wymagane)
2.8 Jakie trudności napotkał/a Pan/i w związku z wprowadzeniem nowych zasad dotyczących prac domowych?
 (Proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi, które pasują)
SEKCJA 3: Efekty zmian w praktyce dydaktycznej i postawach uczniów
(To pytanie jest wymagane)
3.1 Czy według Pana/i obserwacji uczniowie i uczennice klas IV–VIII, z którymi Pan/i pracuje, podejmują dobrowolnie aktywność edukacyjną poza szkołą (tj. poza godzinami lekcyjnymi)?

(Przez aktywność edukacyjną rozumiemy m.in.: samodzielne czytanie książek lub artykułów, rozwiązywanie dodatkowych zadań, korzystanie z aplikacji lub platform edukacyjnych, wykonywanie projektów, rozwijanie zainteresowań naukowych, udział w konkursach przedmiotowych, samokształcenie)

(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)

(To pytanie jest wymagane)
3.2 Jak zmieniła się motywacja uczennic i uczniów do nauki po wprowadzeniu nowych zasad dotyczących prac domowych?
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
3.3 Czy w Pana/i ocenie po 1 kwietnia 2024 r. uczennice i uczniowie częściej niż wcześniej informują o wykonywaniu zadań domowych z własnej inicjatywy?
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
3.4 Jak zmieniła się samodzielność uczennic i uczniów w procesie uczenia się po wprowadzeniu nowych zasad dotyczących prac domowych?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
SEKCJA 4: Refleksje nauczycieli
(To pytanie jest wymagane)
4.1 Czy w Pana/i ocenie wprowadzone po 1 kwietnia 2024 r. zasady dotyczące prac domowych są korzystne dla uczennic i uczniów?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
4.2. Czy uważa Pan/i, że nowe zasady pracy domowej są korzystne dla rodziców?
 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
4.3 Czy w Pana/i ocenie nowe zasady dotyczące prac domowych korzystnie wpływają na dobrostan uczennic i uczniów (np. mniej stresu, więcej czasu wolnego)?
(To pytanie jest wymagane)

4.4 Czy w Pana/i ocenie nowe zasady dotyczące prac domowych korzystnie wpływają na wyniki uczennic i uczniów w nauce (np. poziom wiedzy, umiejętności, postępy)?

 (Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
4.5 Czy uważa Pan/i, że wprowadzenie nowych zasad pracy domowej pozytywnie wpłynęło na Pana/i codzienną pracę z uczennicami i uczniami?
(Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź)
(To pytanie jest wymagane)
4.6 W jakim stopniu w Pana/i ocenie zmiany po 1 kwietnia 2024 r. dotyczące prac domowych wpłynęły na poniższe aspekty pracy nauczycielskiej?
 Proszę zaznaczyć jedną odpowiedź w każdym wierszu. 
Dobór metod nauczania (np. większy nacisk na aktywizujące formy pracy)
Planowanie przebiegu lekcji (np. zakres treści, tempo realizacji, przewidywanie ćwiczeń)
Monitorowanie postępów uczniów bez tradycyjnych prac domowych
Współpraca i komunikacja z uczniami (np. rozmowy o trudnościach, motywowanie)
Współpraca z rodzicami (np. informowanie o postępach, konsultacje)
Poziom obciążenia czasowego nauczyciela
Organizację zajęć pozalekcyjnych (np. zajęcia wyrównawcze, kołą przedmiotowe itp.)
4.6A Czy dostrzega Pan/Pani inne skutki wprowadzonych po 1 kwietnia 2024 r. zmian dotyczących prac domowych, które nie zostały uwzględnione powyżej? Jeśli tak, prosimy o ich opis i określenie stopnia tych zmian wpływających na pracę nauczycieli.
Jeśli tak, prosimy o ich opis i określenie stopnia tych zmian wpływających na pracę nauczycieli.
SEKCJA 5: Potrzeby i rekomendacje
(To pytanie jest wymagane)
5.1 Czy otrzymał/a Pan/i wsparcie metodyczne związane z wdrażaniem nowych zasad pracy domowej?
Uczestniczyłem/am w szkoleniu stacjonarnym organizowanym przez szkołę, organ prowadzący lub instytucję zewnętrzną (np. rada pedagogiczna, szkolenie prowadzone przez doradcę metodycznego, ODN, kuratorium)
Uczestniczyłem/am w webinarium lub obejrzałem/am nagranie szkoleniowe online (np. szkolenie dostępne na platformie szkoleniowej, YouTube, Teams, Zoom)
Otrzymałem/am pisemne materiały dydaktyczne lub informacyjne (np. przewodniki dla nauczycieli, scenariusze lekcji, przykładowe zadania, broszury metodyczne)
Miałem/am możliwość konsultacji z doradcą metodycznym lub innym specjalistą (np. indywidualne lub grupowe spotkania, konsultacje telefoniczne lub online)
Uzyskałem/am wsparcie w ramach zespołu nauczycielskiego w szkole (np. współpraca w ramach zespołu przedmiotowego, wymiana dobrych praktyk między nauczycielami)
Korzystałem/am z materiałów lub wskazówek udostępnionych przez dyrektora szkoły / wicedyrektora / lidera zespołu (np. prezentacje, instrukcje, rekomendacje dotyczące organizacji pracy domowej)
Korzystałem/am z ogólnodostępnych źródeł online (samodzielnie) (np. blogi edukacyjne, portale metodyczne, fora nauczycielskie, grupy w mediach społecznościowych)
Nie otrzymałem/am żadnego wsparcia metodycznego w tym zakresie
Trudno powiedzieć/nie pamiętam
Inne
Inne (proszę podać jakie):
(To pytanie jest wymagane)
5.2 Jakie formy wsparcia byłyby dla Pana/i najbardziej przydatne w doskonaleniu praktyki pracy domowej zgodnej z nowymi zasadami?
 (Proszę wskazać max. 5 odpowiedzi)
5.3 Prosimy o przekazanie jednej rekomendacji dotyczącej pracy domowej w szkole podstawowej w klasach IV-VIII, którą chciał(a)by Pan/i skierować do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
SEKCJA 6: Reforma programowa 2026
(To pytanie jest wymagane)
6.1 Skąd czerpie Pan/i informacje o projektowanych zmianach w edukacji (reforma 2026)?
(Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które Pan(i) dotyczą)
6.2. Jakie kanały informowania o zmianach w edukacji uważałby/aby Pan/i za szczególnie użyteczne?
(Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które Pan(i) dotyczą)
6.3 Poniżej znajduje się lista projektowanych zmian. Prosimy wskazać dla każdej z nich, czy słyszał/a Pan/i o tym projekcie?
Nowa podstawa programowa przedmiotów
Wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych
Komentarze metodyczne i przewodniki do podstaw programowych
Szeroka paleta narzędzi i materiałów edukacyjnych wysokiej jakości, opartych na wynikach badań
Szkolenia związane ze zmianami w podstawach programowych
Superwizje dla nauczycieli
Bieżąca pomoc psychologiczna dla nauczycieli
Indywidualizacja doskonalenia nauczycieli
Zmiany w zakresie awansu zawodowego
Mikropoświadczenia kwalifikacji w szkole
Wzmocnienie kompetencji wychowawczych nauczycieli poprzez kształcenie i doskonalenie
Opisowa ocena zachowania
Przewodniki metodyczne dotyczące oceniania
Ramy merytoryczne zajęć z wychowawcą opisane w podstawie programowej
Przewodniki metodyczne dotyczące wychowawczej funkcji szkoły
Zwiększenie dodatków wychowawczych
Zapewnienie porównywalności egzaminów ósmoklasisty rok do roku
Cyfryzacja egzaminów ósmoklasisty
Powrót recenzenta metodycznego podręczników
Uwzględnienie w podręcznikach wszystkich elementów podstawy programowej
Uwzględnienie w podręcznikach zasad projektowania uniwersalnego (Universal Design for Learning)
Uproszczenie procesów administracyjnych
Eliminacja zbędnej biurokracji
Optymalizacja wykorzystania zasobów (infrastrukturalnych, ludzkich, organizacyjnych)
Wzmocnienie funkcji wspierającej nadzoru pedagogicznego
Ewaluacja oparta na Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD)
System narzędzi monitorujących edukację, postępy uczniów oraz wskaźniki związane z dobrostanem i relacjami

1. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.

Nowa podstawa programowa przedmiotów
2. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych
3. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Komentarze metodyczne i przewodniki do podstaw programowych
4. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Szeroka paleta narzędzi i materiałów edukacyjnych wysokiej jakości, opartych na wynikach badań
5. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Szkolenia związane ze zmianami w podstawach programowych
6. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Superwizje dla nauczycieli
7. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Bieżąca pomoc psychologiczna dla nauczycieli
8. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Indywidualizacja doskonalenia nauczycieli
9. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Zmiany w zakresie awansu zawodowego
10. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Mikropoświadczenia kwalifikacji w szkole
11. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Mikropoświadczenia kwalifikacji w szkole
12. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Opisowa ocena zachowania
13. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Przewodniki metodyczne dotyczące oceniania
14. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Ramy merytoryczne zajęć z wychowawcą opisane w podstawie programowej
15. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Przewodniki metodyczne dotyczące wychowawczej funkcji szkoły
16. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Zwiększenie dodatków wychowawczych
17. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Zapewnienie porównywalności egzaminów ósmoklasisty rok do roku
18. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Cyfryzacja egzaminów ósmoklasisty
19. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Powrót recenzenta metodycznego podręczników
20. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Uwzględnienie w podręcznikach wszystkich elementów podstawy programowej
21. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Uwzględnienie w podręcznikach zasad projektowania uniwersalnego (Universal Design for Learning)
22. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Uproszczenie procesów administracyjnych
23. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Eliminacja zbędnej biurokracji
24. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Optymalizacja wykorzystania zasobów (infrastrukturalnych, ludzkich, organizacyjnych)
25. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Wzmocnienie funkcji wspierającej nadzoru pedagogicznego
26. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
Wzmocnienie funkcji wspierającej nadzoru pedagogicznego
27. Prosimy wskazać w jakim stopniu uważa Pan/i ten projekt za dobry pomysł.
System narzędzi monitorujących edukację, postępy uczniów oraz wskaźniki związane z dobrostanem i relacjami
KLAUZULA INFORMACYJNA
(To pytanie jest wymagane)

Administratorem danych osobowych jest Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (IBE PIB) z siedzibą w Warszawie, przy ul. Górczewskiej 8, 01-180 Warszawa, z którym można skontaktować się telefonicznie pod numerem telefonu: (22) 24 17 101, poprzez adres poczty elektronicznej: ibe@ibe.edu.pl lub listownie, przekazując korespondencję na adres siedziby administratora.

Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można skontaktować się poprzez adres poczty elektronicznej: iod@ibe.edu.pl lub listownie, przekazując korespondencję na adres siedziby administratora.

Cel i podstawa przetwarzania:

Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celach związanych z realizacją projektu „Nowe zasady pracy szkoły – ocena pierwszych efektów reformy zadawania i oceniania prac domowych” prowadzonego na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dane będziemy przetwarzać w celu realizacji badania sondażowego wśród nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych. Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. e RODO w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.

Okres przechowywania danych

Dane osobowe umożliwiające identyfikację uczestnika będziemy przetwarzać najpóźniej do 1 stycznia 2031 r. Po tym czasie dane zostaną poddane anonimizacji poprzez usunięcie z nich wszelkich identyfikatorów pozwalających na ich powiązanie z daną osobą. Wyniki badania będą przetwarzane jedynie w ramach zbiorczych zestawień statystycznych bez ograniczeń czasowych.

Odbiorcy danych

Dane mogą zostać udostępniane podmiotom, którym Administrator jest zobowiązany lub uprawniony udostępnić dane na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa (np. Ministrowi Edukacji).

Mają Państwo poniższe prawa:

  1. prawo żądania dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii, prawo żądania sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania - na zasadach i w przypadkach przewidzianych w przepisach RODO;
  2. w przypadku przetwarzania danych osobowych w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów, informujemy o przysługującym prawie do wniesienia sprzeciwu na przetwarzanie z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją;
  3. w sytuacji uznania, że przetwarzanie danych odbywa się z naruszeniem przepisów, przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi do Prezesa UODO.

Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do wzięcia udziału w badaniu.